Lättläst

Om oss på Folksam LO Pension

När du arbetar och får lön betalar din arbetsgivare in pengar till din pension. Pension är pengar som du får när du blir äldre och inte arbetar längre.

Du får pension från tre håll:

  • Staten, den heter allmän pension
  • Din arbetsgivare, den heter tjänstepension
  • Privat pension, om du själv har sparat pengar

Vårt jobb

Vi har hand om tjänstepensionen för dig som är med i facket LO.

VAD VI VILL

  • Vi vill att dina pengar ska växa så att du får en bra pension
  • Vi vill också att det ska vara billigt att ha sin tjänstepension hos oss

Vi vill att dina pengar ska växa

Vi lägger dina pengar i fonder. I en fond samlar vi saker som har ett värde. Vi vill att pengarna i fonden ska växa och att pengarna är mer värda när du ska ha din pension.

Men vi tänker inte bara på att pengarna ska växa. Vi vill också att de företag som vi samarbetar med ska tänka på människorna och på miljön.

  • Varför gör vi det här?
    För att du ska ha ett bra liv när du blir äldre.

    Så blir du kund hos oss
    Du kan bli kund hos oss. På din valcentral på webben kan du välja oss. Eller flytta dina pengar till oss.

    Att gå i pension
    Vi skickar ett brev till dig cirka tre månader innan du fyller 65 år. Där står det hur du ska göra. Är du anställd i kommun eller landsting får du brev tre månader innan du fyller 67 år.

    Kan man få ut pensionen tidigare?
    Det går att ta ut pensionen hos oss tidigare. Men då får du mindre pengar resten av livet. Prata med oss så berättar vi mer.

    Om du dör
    Din familj kan ibland få pengar om dör. Prata med oss så berättar vi mer.