Lättläst
Om oss på Folksam LO Pension
När du arbetar och får lön betalar din arbetsgivare in pengar till din pension. Pension är pengar som du får när du blir äldre och inte arbetar längre.
Du kan få pension från tre håll:
- Allmän pension från staten
- Tjänstepension från din arbetsgivare
- Privat pension om du själv har sparat pengar
Därför ska du välja Folksam LO Pension
- Vi vill att dina pengar ska växa så att du får en bra tjänstepension
- Vi vill också att det ska vara billigt att ha sin pension hos oss
Vi vill att dina pengar ska växa
Vi placerar dina pengar i fonder. Vi vill att pengarna i fonden ska växa och att pengarna är mer värda när du ska ha din pension.
Men vi tänker inte bara på att pengarna ska växa. Vi vill att de företag vi samarbetar med ska hjälpa till att ta hand om människorna och miljön.
Men vi tänker inte bara på att pengarna ska växa. Vi vill att de företag vi samarbetar med ska hjälpa till att ta hand om människorna och miljön.
Gå i pension
Om du ska få pension från oss så kommer vi att skicka brev till dig. Det gör vi tre månader innan du fyller 65.
Du kan välja hur gammal du ska vara när du går i pension. Men om du tar ut pension tidigt får du inte lika mycket pengar.
För att få pension från staten måste du själv anmäla att du vill ta ut.
Du kan välja hur gammal du ska vara när du går i pension. Men om du tar ut pension tidigt får du inte lika mycket pengar.
För att få pension från staten måste du själv anmäla att du vill ta ut.
-
Varför gör vi det här?
För att du ska ha ett bra liv när du blir äldre.
Så blir du kund hos oss
Du kan bli kund hos oss. På din valcentral på webben kan du välja oss. Eller flytta dina pengar till oss.
Att gå i pension
Vi skickar ett brev till dig cirka tre månader innan du fyller 65 år. Där står det hur du ska göra. Är du anställd i kommun eller landsting får du brev tre månader innan du fyller 67 år.
Kan man få ut pensionen tidigare?
Det går att ta ut pensionen hos oss tidigare. Men då får du mindre pengar resten av livet. Prata med oss så berättar vi mer.
Om du dör
Din familj kan ibland få pengar om dör. Prata med oss så berättar vi mer.
