Kontakta vår kundservice

020-414 414

Vardagar 07.30-21.00, helg 09.00-19.00

Customer service in other languages
Vi svarar gärna på frågor gällande din pension hos Folksam LO Pension på både svenska och engelska. Ring oss på 020-414 414.

Men för dig som vill få allmän pensionsinformation på ditt modersmål erbjuder vi även flerspråkig kundservice i samarbete med Folksam.

Du är varmt välkommen att kontakta oss på följande språk:
Language   Telephone number
Arabic arabiska 0771-585 900
Bosnian Usluge osiguranja na bosanskom jeziku 0771-585 901
Croatian Usluge osiguranja na hrvatskom jeziku 0771-585 905
English Insurance service in English 040-257 309
Finnish Suomenkielinen vakuutuspalvelu 0771-585 903
German Versicherungservice auf Deutsch 0771-585 915
Italian Servizio assicurazioni in italiano 040-257 352
Kurdish (north) Servisa sigurte bi kurdiye 040-257 352
Kurdish (south) kurdiska 040-257 309
Pashto/Dari Pashto 0771-585 906
Persian Persiska 0771-585 907
Polish Serwis ubezpieczeny jezyku polskim 0771-585 908
Russian Общая информация о пенсиях на русском языке 0771-585 909
Serbian Usluge osiguranja na srpskom jeziku 0771-585 910
Somalian Adeega caymisyadda afka-somaaliga 0771-585 911
Spanish Servicio de seguros en español 0771-585 912
Turkish Türkçe dilinde sigorta hizmetleri 0771-585 914
Lätt svenska Försäkringsservice på lätt svenska 0771-585 913
Vill du få nyheter, inspiration och smarta pensionstips? Anmäl dig till Folksam LO Pensions nyhetsbrev genom att fylla i din e-postadress och födelseår i rutorna nedan.

Det är viktigt att det finns en väl fungerande klagomålshantering för att du som kund ska kunna få dina intressen tillgodosedda. En god hantering av klagomål ger Folksam LO Pension en möjlighet att fånga upp problem samt att vidta förebyggande åtgärder.

Vårt mål är att varje kund ska vara nöjd. Att det trots allt uppstår missförstånd, missnöje eller problem går tyvärr inte alltid att undvika. Det kan vara allt från att du tycker att du har fått fel information eller är missnöjd med hanteringen av ditt ärende.

Även om du är missnöjd vill vi att det ska vara enkelt att vara kund hos oss och därför beskriver vi här hur du kan gå tillväga.

Tala först med den som handlagt ditt ärende

Missförstånd eller oenigheter kan oftast klaras upp på ett enkelt sätt. Ta därför först kontakt med den som handlagt ditt ärende. Telefonnummer och adress hittar du på ditt försäkringsbesked eller i korrespondensen avseende din försäkring.

Är du fortfarande inte nöjd kan du kontakta din handläggares närmaste chef.

Kundombudsmannen

Är du missnöjd med Folksams LO Pensions slutliga beslut har du möjlighet att begära omprövning av Kundombudsmannen. Kundombudsmannen är oberoende i förhållande till Folksam LO Pensions organisation och prövar de flesta ärenden rörande försäkring och sparande.

Kundombudsmannen kan göra en opartisk bedömning av ditt ärende och rekommendera Folksam LO Pension att ändra sitt beslut. Din begäran om omprövning måste ske inom ett år efter Folksams LO Pensions slutliga beslut. Prövningen är naturligtvis kostnadsfri.

Kundombudsmannen (folksam.se)

Om du fortfarande inte är nöjd

Om vi har försökt lösa problemen tillsammans och du inte är nöjd med utfallet finns det andra möjligheter för dig att få ditt ärende prövat.

Så kan du göra om du fortfarande inte är nöjd

DÄRFÖR VÄLJER DU FOLKSAM LO PENSION

  • Mer i pension med hög avkastning och låga avgifter
  • Vi är medlemmarnas pensionsbolag
  • Pengarna placeras i företag som tar ansvar för människor och miljön
  • Ett enkelt sparande anpassat efter din ålder
Jag vill veta mer!